Powrót Melpomeny
- Producent: Księgarnia Akademicka
- Autor: Maria Maślanka-Soro
- Kategoria: publikacje polskich italianistów
- Kod produktu: 9788376382548
- Dostępność: W magazynie
-
cena: 30,00PLN
Książka
ma przybliżyć czytelnikowi historię tragedii jako gatunku od momentu
jej odrodzenia się w XIV w. po długim okresie upadku, poczynając od
prześledzenia przede wszystkim znaczeń samego pojęcia tragedii i jej
form w późnej starożytności oraz we wczesnym Średniowieczu, w oparciu o
istotne wzmianki źródłowe. Na kluczowe rozdziały (II i III) tego
diachronicznego studium składają się nacechowane intertekstualnie
analizy utworów stanowiących istotne ogniwa w nowożytnej historii
tragedii, doprowadzonej chronologicznie do końca XVI w. Analizy tekstów
wpisują się w dyskurs o charakterze historyczno-literackim i są osadzone
w tradycji gatunku, a także podbudowane rozważaniami teoretycznymi
pochodzącymi od ich autorów tam, gdzie istnieją ku temu wyraźne
przesłanki. Ich celem jest pogłębiona charakterystyka utworów
reprezentatywnych dla nowożytnych dziejów tragedii, które przyczyniły
się do nakreślenia kierunków jej rozwoju w innych krajach Europy.
Zmierza ona do usystematyzowania i interpretacji zarówno kwestii
ogólnych, jak i bardziej szczegółowych, związanych m.in. z ich
przynależnością do różnych nurtów, z próbami tworzenia nowych odmian
poetyki tragizmu w nowym kontekście historycznym w ramach twórczego,
wieloaspektowego nawiązania do tradycji literackiej, zarówno antycznej
(poetyk, tragedii greckich i rzymskich, ale też innych rodzajów
literatury: epiki, historiografii itd.), jak i średniowiecznej (np.
nowelistyki, kronik średniowiecznych). Studia
prowadzone od kilku lat nad tragedią włoską, które stanowią poszerzenie
horyzontu poprzednich badań autorki nad tragedią antyczną i poetyką
tragizmu, wiązały się w pierwszym rzędzie z dość gruntownym zapoznaniem
się z tekstami źródłowymi (tragediami, ale i tekstami teoretycznymi,
zwłaszcza Trissina i Giraldiego) i próbą ich odczytania, które – w
skończonej formie w postaci analiz tu zawartych – w przeważającej mierze
bazuje na własnych przemyśleniach, natomiast w sposób umiarkowany
korzysta i odnosi się do istniejącej literatury przedmiotu. To
uprzywilejowanie badań własnych było podyktowane m. in. tym, że
istniejąca na temat tragedii włoskiej okresu Tre-, Quattro- i
Cinquecenta literatura przedmiotu nie jest zbyt bogata i ma w
przeważającym stopniu charakter podręcznikowy lub przyczynkarski,
niewiele jest monografii o charakterze analityczno-interpretacyjnym,
natomiast przeważają syntetyczne ujęcia historyczno-literackie, lub –
dotyczy to także artykułów – filologiczno-erudycyjne, czy
stylistyczno-językowe. Nierzadko
nie tylko autorzy rozdziałów poświęconych tragedii w naukowych
historiach literatur, ale i bardziej specjalistycznych tekstów zdają się
nie dostrzegać w tej twórczości potencjału, który ona w rzeczywistości
posiada. W opracowaniach poświęconych włoskiej literaturze dramatycznej
uprzywilejowaną pozycję zajmuje – słusznie – komedia: ilościowo
bogatsza, artystycznie stojąca nierzadko na wyższym poziomie oraz
odznaczająca się większym stopniem inwencji twórczej. Należy jednak
zauważyć, że przeciwstawienie roli, jaką odegrał jeden i drugi gatunek w
historii literatury włoskiej prowadzi do nadmiernej marginalizacji
tragedii i zniechęca jakby a priori do poważniejszych badań nad tym
gatunkiem, uwzględniających jego istotne cechy i kategorie tragiczne
oraz ich powiązania, a także jego nurty i ich odmiany rzutujące na
dalszą historię tragedii w późniejszym kontekście europejskim.
ksiazka | |
liczba stron | 256 |